יום חמישי, 19 במרץ 2020

קוֹקוֹרוֹ מאת ניני בן שושן



קוֹקוֹרוֹ
מאת ניני בן שושן

מאמר נפלא של ניני שהוגש לקראת מבחן לדאן 3 (הדרגה השלישית בחגורה השחורה) באייקידו. פורסם היום בדמעת געגועים, במלאת שלושים ימים ללכתו של ניני לעולם שכולו טוב.

פירוש המילה היפנית קוֹקוֹרוֹ 心 הוא לב. בעולם האייקידו, יש מגוון דוגמאות לאופן בו קוֹקוֹרוֹ בא לידי ביטוי: תשומת לב, לב העניין, לשים את הלב על השולחן, ועוד.

כשאני שם את הלב שלי על השולחן, אני נותן את כל כולי למען משהו ולמען הזולת.

כשאני מעניק תשומת לב, אני נותן את דעתי לפרטים הקטנים ביותר סביבי, ולוקח בחשבון את הצרכים של הסביבה ושל הסובבים אותי.

בהתייחסות ל״לב העניין״, מתאפשר לי להעניק את עצמי ומעצמי.

המשותף לכל אלה, הוא התודעה העצמית שמרחיבה אותי ואת כל חיי. הביטוי ״בכל לבבך ובכל מאודך״ הוא האופן בו צריך להתייחס לאייקידו.



קוקורו 心 לב
הקוֹקוֹרוֹ שלנו
ההכנה לאימון מתחילה עוד מהבית. אני מתגלח ומתקלח כדי להדיף ריח טוב, גוזז ציפורניים כדי לא לפצוע את חבריי, ומגיע לשיעור כשהגוף שלי מוכן לקראתו.

בכניסה אל הדוֹג'וֹ (היכל האימונים) אני קד קידה מלאה כלפי המקום ממנו אני שואב למידה וערכים, מסורת ותרבות שונה מסביבתי הטבעית.

כשאני עולה על הטטאמי, אני קד קידה מלאה לכיוונו של אוֹ-סֶנְסֶיי. לאחר מכן אני בודק האם יש צורך לסייע באירגון הדוג׳ו ונקיונו, והאם מישהו צריך את עזרתי בכל דבר שהוא. אני מחליף בשקט ובזריזות לבגדי אימון, ויוצא מהמלתחה אל מזרן האימונים.

לפני שהשיעור מתחיל, יש זמן חופשי בו אני מנסה להספיק להתאמן מעט או להתחמם, ועוזר בכל דבר שנדרש למתאמנים חדשים שצריך הכוונה.

דברים אלה אני עושה באהבה גדולה ומתוך תחושת כבוד גדול למקום שנקרא דוֹג'וֹ.

אוּקֶה וטוֹרִי

באייקידו, האימון הוא לרוב זוגי. בני הזוג נקראים אוּקֶה וטוֹרִי; טוֹרִי הוא המתגונן - זה שמבצע את הטכניקה. אוּקֶה הוא התוקף – זה שעליו מבוצעת הטכניקה.

קוֹקוֹרוֹ מנקודת מבטו של האוּקֶה

ראשית פעולתו של האוקה היא התקפה. על ההתקפה להיות כנה, עם כל הלב, חדה, ברורה, מהירה ומדוייקת. לאחר שהטורי – המתגונן, מתחיל בפעולת התגובה להתקפה, על האוקה להיות קשוב ותנועתי ולסמוך על הטורי בלב שלם. על האוקה לעקוב ולזרום בצורה כנה והגיונית בהתאם לפעולתו של הטורי.

קוֹקוֹרוֹ מנקודת מבטו של הטוֹרִי

על הטורי לשמור בלב ובנפש על שלומו של האוקה ולהובילו למקום מבטחים שלא ייפגע. על הטורי לקבל להזמין ולשלב את האוקה בתוך הטכניקה, ולהבין שברוח ובמהלך השיעור, האוקה לא מנסה לפגוע לרעה בכוונה תחילה בטורי, אלא מנסה בהרמוניה מלאה ליצור עימו משהו משותף. על הטורי להיות קשוב להתקפה של האוקה ואם במקרה האוקה מתנגד לטכניקה אז לא לנסות לכפות אותה עליו בכח, אלא לנסות בחכמה למצוא דרך להשלים את הטכניקה או לשנותה. גם האוקה וגם הטורי צריכים להיות רגועים ונינוחים ובארשת פנים רגועה ונעימה. כל זה על מנת לאפשר אימון מהנה, ענייני, מפרה ומפתח.


חשוב לזכור שבתירגול הזוגי באייקידו, אנו נפגשים כדי ליצור משהו ביחד - לא אחד נגד השני אלא אחד עם השני.




באייקידו אנחנו מתאמנים מתוך אהבה והרמוניה מלאים. אם לא נעשה דברים מתוך אהבה מלאה, לא נוכל ליצור ולהפיק מעצמנו את המירב. קוֹקוֹרוֹ מגיע מתוך אהבה ללא תנאי לאייקידו ולכל שסובב את האמנות הנפלאה הזו.

דברים אלה שנכתבו כאן, מתפתחים אחרי הרבה שנים של אימונים. בדוֹג'וֹ שלנו, אנחנו מנסים לשים דגש על נקודות אלה כבר מהימים הראשונים שלנו בתור מתאמני אייקידו, ואני בטוח שעם השנים, גם האוקה וגם הטורי שבתוכנו משתפרים ללא היכר גם בתור בני אדם בחיי היום־יום.

זוהי בעצם מטרתנו - לא רק לשפר את עצמנו כיחידים, אלא כקהילה או ככלל, ליצור עולם בו אנשים חושבים על הסביבה שהם חיים בה ולא רק על עצמם.

בחיים שלי עצמם, אני מנסה ליישם הרעיונות המתוארים כאן. במשפחתי הצנועה יש רגעים בהם אני מצליח ויש רגעים שלא. ככל האפשר, אני מנסה להסתכל על טיב וטוב החיים עצמם. להסתכל כך בתור אדם שעבר לא מעט רגעים שהיו כרוכים בכאב יאוש וחוסר תקווה. משפחתי וקהילת האייקידו שאני נמצא בה, עוטפת אותי ונותנת לי הרבה כח ותקוה.

אני משתדל בכל יכלתי, שעקרונות האייקידו ישפיעו על חיי היום־יום שלי. גם בעבודתי כנהג אוטובוס - להיות קשוב לאנשים אותם אני משרת. לנסות לחשוב ולהביט ממקום של נוסע האוטובוס ופחות ממקומו של הנהג.

זוהי מהות הקוֹקוֹרוֹ עבורי, הימצאות במקום בו אני פועל עם הלב, ונסיון תמידי להשתפר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה