יום שישי, 2 בנובמבר 2012

אטיקט: הדגמה עם מתאמן בכיר מאיתנו

© כל הזכויות שמורות  - זאב ארליך 2012


בהדגמות אייקידו ובהדרכה, נהוג להימנע מלבצע טכניקות על מתאמן בכיר מאיתנו. כאשר מדריכים ומלמדים אייקידו, אנו זקוקים לעיתים לבן זוג להדגמה. אפשר להזמין להדגמה מתאמן ברמה שלנו או מישהו מהמתאמנים הפחות בכירים, אך לא מישהו בכיר מאיתנו.


Shimamoto Shihan in Canada 

אם קורה שאני מלמד ונמצא בדוג'ו מתאמן בכיר ממני, כללי ההתנהגות היפניים המקובלים בדוג'ו, מורים לי להציע לו בנימוס לנהל את השיעור. אם הלה יעדיף להתאמן, אפשר להציע לו ללמד ביחד ולנהל את השיעור בשיתוף פעולה. אפשר שאותו מתאמן או מורה בכיר יותר יעדיף בסופו של דבר פשוט להיות כאחד המתאמנים. במקרה כזה יש לשים לב לכך שלא נדגים איתו, אלא אם כן נרצה להדגים אוקמי ואז אפשר לבקש ממו להדגים את הטכניקה.

מחוץ ליפן קשה לחלק מהמתאמנים להבין את משמעותו של כלל זה וישנם מורים שאינם מיחסים לו חשיבות או שאינם מודעים לו, אך כדאי שנכירו בכדי שנוכל לנהוג במקובל כאשר נוכח מורה יפני או מורה ש"גדל" ביפן.

4 תגובות:

  1. אשמח לשמוע את הסיבה (אם קיימת) מאחורי כלל זה - האם לא יהיה הגיוני שדווקא בעל הדרגה הבכירה ביותר יסייע בהדגמה מכיוון שהוא יבצע את תפקיד האוקה בצורה הטובה ביותר?

    השבמחק
  2. תודה זאב שהעלית את הנושא. הכלל הזה הוא חשוב, ואני מניחה שישנם מתאמנים או מורים, בעיקר במערב, שאינם יודעים אותו או אינם מבינים אותו.
    האיכות של הדגמה תלויה בשני אנשים: טורי ואוקה, ובתאום ביניהם. כאשר ההדגמה יוצאת לא טובה, שני הצדדים נראים לא טוב. על כן, לא יעלה בדעתי להזמין מתאמן או מורה ותיק ממני להדגמה. אם אני אבצע הדגמה לא טובה, אני אגרום לו להיראות לא טוב ובכך אנהג כלפיו בחוסר כבוד. יש לזה גם צדדים אחרים. יש לקחת בחשבון שזה יכול להיות אדם מבוגר ואיני יודעת מה מצבו באותו רגע. עד כמה הוא אכן מוכן באותו רגע להדגמה, גם מבחינה פיזית וגם מבחינה מנטלית. ייתכן והוא לא ירצה לסרב לי כדי לא לפגוע בי, וזה יעמיס עליו דבר שאולי באותו רגע אינו מוכן לו. אני לא צריכה לגרום לו לחשוף חולשה או מגבלה.
    קורה לעיתים בהדגמה שאוקה מגיב בצורה שונה ממה שציפיתי. כמובן שאני יכולה להתאים את עצמי, אבל אם אני רוצה להישאר עם הטכניקה אותה רציתי להדגים, אני יכולה לתקן את אוקה או להסביר לו מה אני מצפה ממנו. את זה אני יכולה לעשות עם מתאמן זוטר ממני, ולא מכובד לעשות זאת עם מתאמן או מורה בכיר ממני. מכל זוית שנסתכל על זה, אין זה דבר ראוי לבקש מבכיר ממני להיות לי לאוקה. כללי ההתנהגות חשובים מאוד לשמור על "ההיגיינה" של הדוג'ו, וכך גם לשמור שאתה הולך בדרך הנכונה ולא סוטה ממנה.

    השבמחק
  3. שלום עידו,
    תודה על התגובה ועל השאלה.
    אנא קרא את ההסבר הנהדר שמרגלית כתבה בתגובה שמתחת לתגובתך.
    לכל כלל אטיקט בדוג'ו יש הסבר וסיבה, ולרוב יותר מהסבר אחד. עיתים גם הסבר חבוי.
    לא תמיד אנו יודעים את הסיבה לכל כלל ולכל, ובכל זאת אנחנו מנסים לשמור על הכללים ולנחש או לחקור את הסיבות שמאחוריהם. הכללים הללו לעתים מגבילים, לעתים נראים מיושנים או מיותרים, אך הם קיימים שנים רבות ודור אחר דור מקפיד עליהם באדיקות רבה או פחותה.
    אם המתאמן הבכיר יבקש להדגים את תפקיד האוקה, כמובן שזה מותר ואפשרי. כאשר התקשורת בין המתאמנים תקינה ומנומסת, אפשר גם שהמתאמן הזוטר יתייעץ עם הבכיר לגבי אפשרות זו. תפקיד האוקה הוא חשוב, וברור שהאידיאל הוא שכל מתאמן ומורה צריכים להיות מסוגלים ומוכנים לבצע עם כל אחד בכל רמה, אך כאשר מדגימים הדגמה רשמית או כאשר מלמדים, נהוג להימנע מהדגמות עם בכירים מאיתנו.
    מה לדעתך הסיבות הנוספות? אשמח לשמוע. יש לי כמה השערות וגם שמעתי כמה הסברים, אך אשמח לשמוע את דעתך ואת מחשבותיך בנושא.
    בברכה,
    זאב.

    השבמחק
  4. תודה מרגלית על החידוד וההרחבה מאירת העיניים.

    השבמחק