יום שני, 17 באוקטובר 2011

פרק ראשון: החיפוש אחר מורה (בספר האייקידו החדש שעומד לצאת)




אני עובד בימים אלו על עריכה וסיום כתיבה של ספר האייקידו החדש - צעד אחר צעד בדרך האייקידו. הספר ילווה את המתאמן החל מיומו הראשון בדוג'ו, שלב אחר שלב דרך המושגים, הגישה, התנועות והרעיונות של האייקידו. אשמח ואודה מקרב לב לכל משוב, ביקורת ורעיון. הפרקים הבאים יפורסמו כאן בהמשך, במטרה להשתמש בבלוג זה כאמצעי לקבלת משוב ושיפור. תודה מראש מקרב לב.

לאחר שפרסמתי כאן אתמול את ההקדמה לספר, אני שמח לשתף כאן בפרק הראשון של הספר. תודה מראש על זמנכם/ן ועל כל מילת ביקורת.


חיפושים, פשרות ומאמץ: מורה גדול אמר לי פעם, שמוטב לחפש מורה טוב במשך עשר שנים מאשר לבחור בפשרה. מעטים הם בני המזל אשר מצאו מורה טוב בקרבת מקום מגוריהם. אני מכיר מתאמנים רבים שנוסעים יותר משעה בכל יום אל הדוג'ו או שחיים תקופות ארוכות הרחק מהבית והמשפחה בכדי ללמוד אצל מורה נפלא.
"מדוע ברצונך ללמוד אייקידו?"
מייסד האייקידו 1960
תחילת דרכם המשותפת של מורה טוב ותלמיד טוב, היא לא דבר מובן מאליו עבור שני הצדדים. זהו רגע בלתי נשכח שישנה את חייהם. כאשר מייסד האייקידו חי ולימד, והוא עשה זאת במשך למעלה מחמישים שנה, עד ימיו האחרונים בגיל שמונים ושש, הוא לא קיבל כל תלמיד שביקש ללמוד אייקידו. תלמיד חדש היה צריך המלצה אישית מאדם שהמייסד הכיר. לאחר מכן, המייסד שוחח עם התלמיד המיועד, הביט בו מבט חודר ושאל אותו "מדוע ברצונך ללמוד אייקידו?" תשובתו של התלמיד קבעה באם יתקבל או לא. תלמידים רבים נדחו על ידי המייסד. חלקם וויתרו, וחלקם ניסו שוב ושוב עד שהתקבלו.

כוונה כנה: מסורת יפן ותרבותה, מקדשת מימי קדם ועד היום את כוונתו הנכונה של התלמיד המתחיל. המורים הגדולים יסרבו לעיתים לקבל תלמיד חדש. על התלמיד להבין שלקבל הדרכה אישית ממורה היא לא dדבר מובן מאליו. אין זו תוצאה של גחמה רגעית. אם התלמיד לא יתייאש, הוא יתקבל ללימודים אצל מורו, אך עליו להפגין צניעות, נכונות ללמוד בתשוקה ובהקדשה מלאה, והימנעות מכוונות אנוכיות וחומרנות.
בחלק ממנזרי הזן של יפן, נהוג עד היום להמתין מספר ימים בשער המנזר, בכל מזג אויר, עד שיתקבל אל חיי הנזירוּת הקשים מנשוא. בהגיעו לראשונה אל השער, מתבשר הנזיר המיועד שהמנזר מלא ושהמורה לא מקבל תלמידים חדשים. לעיתים הנזיר לא מתקבל בשל הרושם שיצר, או פשוט מפני שהמנזר באמת מלא. במקרה כזה הוא ימשיך במסעו, בתקווה למצוא מנזר או להחליט על כיוון אחר בחייו.

התאמה: כיום, אם ברצונך ללמוד אייקידו, כל שעליך לעשות הוא ליצור קשר עם המורה, ולתאם מפגש הכירות. למראית עין הגישה כיום התהפכה. נראה שהתלמיד הוא שבודק את מקום האימונים ואת המורה, ולאחר מכן מחליט אם להצטרף או לא. המורים כיום לא ממהרים לדחות תלמיד פוטנציאלי, אך רוב המורים הטובים ידעו להעניק עצה כנה וטובה לתלמיד, כאשר הקשר בינו לבין המורה או הדוג'ו לא מתקדם בכיוון הנכון או כאשר אין התאמה ולא נמצא פתרון. עצה זו תסייע לתלמיד לשנות את גישתו, או לבחור במקום אחר או בדרך אחרת.

תגובה 1:

  1. אהבתי וקראתי בשקיקה את דבריך, סנסאי. תודה לך.

    השבמחק