יום רביעי, 15 במרץ 2017

אייקידו בחיים האמיתיים - מאת קֶנְשׁוֹ פוּרוּיָה סֶנְסֶיי

בדוג׳ו של מייסד האייקידו, היתה תלויה הודעה גדולה ובה נאמר שהוא אוסר על אימון תוך התנגדות כוחנית זה לזה.

שאלת השימוש בכח והתנגדות, היא תמיד שאלת השאלות שמופיעה וחוזרת מפעם לפעם. מתאמנים שמתקדמים ומתחזקים מעט, מעוניינים ״לבחון״ את הטכניקות שלהם מול אחרים. יש גם מתאמנים שנוטים להתגאות בהישגיהם או ביכולת שלהם. ומדי פעם רואים מתאמנים שכמהים אחר הכרה וכבוד על כל מה שהם השקיעו עד כה באייקידו.




האימן על טכניקות הוא דבר שונה במהותו מטכניקות בתנאי אמת. כדי ללמוד כיצד לכתוב מאמרים וספרים, יש ללמוד ראשית כיצד לכתוב כל אות ואות, ולאחר מכן כיצד לכתוב מילים שלמות ומשפטים. כל זאת, בד בבד עם הרחבת אוצר המילים והידע שלנו. תירגול כל אלה, אינו נראה כלל כמו כתיבת מאמר או ספר, אך בלי לרכוש את המיומנויות הללו, לא נוכל לכתוב שום דבר משמעותי. כתיבה אמיתית היא פעולה אחרת, שמתחילה בראש שלנו ועוברת אל הנייר בעזרת העקרונות הבסיסיים והמיומנויות שרכשנו. כך גם באייקידו, בו הטכניקות שמבוצעות במצבי חירום, שונות מהותית מהאופן בו הן מתורגלות בדוג׳ו על רצפת מזרני הטטאמי. אייקידו אמיתי, הוא פעולה שונה לגמרי שמתרחשת בראש שלנו.

בחיים האמיתיים, אם אתה חושב שתוכל לפתור את בעיותיך על ידי הטלת היריבים שלך אל הקרקע בעזרת אִיקְיוֹ יעיל או בעזרת נִיקְיוֹ שיכאיב לפרק כף היד שלהם, אתה חי בעולם של חלומות. בקיצוניות השניה, אם אתה מדמיין כל הזמן שמישהו יתקוף אותך ותצטרך להיות מוכן תמיד לבצע טֶנְקָאן או אִירִימִי, ושעליך להיות מוכן כל הזמן להתקפה פתאומית עליך ברחוב, אינך חי כלל בעולם האמיתי.

כיום, עם כל כך הרבה טרוריסטים בכל מקום, יכולה להתפוצץ במפתיע פצצה, ובשבריר שניה כבר לא תהיה בחיים. מישהו עלול לרסס אותך בצרורות של יריות בשניה אחת בעודו חבוי במרחק בין ענפי עץ מבלי שתוכל אפילו להבחין בו. רעידת אדמה יכולה לגרום לאדמה להיפער לבלוע אותך ברגע. הרכבת בה אתה נוסע יכולה להתרסק בעודך יושב בה בנוחות ומנמנם. וירוס יכול לאכול אותך מבפנים עוד לפני שתספיק להבין מה קרה לך…
בעודנו יושבים וקוראים זאת, מטוס יכול ליפול מהשמיים ולהתרסק אל תוך הסלון בו הנך יושב בספה החביבה עליך, וכן הלאה וכן הלאה.

בחיים האמיתיים, ברוב הדרכים בהן אנו עלולים להיות מותקפים, כמעט שאין משהו שנוכל לעשות. אוייב יכול לדבר עליך מאחורי הגב ולסכסך בינך לבין חבריך. אדם אחר עלול לנסות לגרום לבוס שלך לפטר אותך, אחר יגנוב לך את בת או את בן הזוג שלך. תאגיד גדול עלול להרוס את הבית שלך ולקחת לך את הרכוש. בית העסק שלך עלול לקרוס, כי בצידו השני של העולם יש בצורת או שטפונות והשנה אין יבול שמשמש אותך לייצר דבר מה. הבוס שלך עלול לגנוב את כספי החברה ולברוח בהשאירו אותך ואת שאר העובדים חסרי כל… ויש עוד ועוד דוגמאות.
כיצד תוכל להטיל את כל אלה אל הארץ? כיצד תצליח לכופף להם את פרק כף היד? כיצד תוכל לגרום להם לעמוד מולך ולתקוף אותך בצורה ברורה ביוֹקוֹמֶן אוּצִ׳י או בקָטָטֶה דוֹרִי או באוּשִׁירוֹ ווָאזָה, כך שיהיה לך סיכוי כלשהו לבצע טכניקה כשלהי?

כאשר בת הזוג שלך אומרת לך ״אני צריכה חיים חדשים, להתראות״, כיצד תגן על עצמך? כשהבוס שלך יאמר לך ״אתה מפוטר!״, מה תעשה?

האייקידו יכול לפתור בעיות רבות בחייך, מכיוון שהוא מעניק לך עצמה, כח רצון ומיקוד בעת התמודדות עם בעיות בהן אנו נתקלים, אך כל זה אינו קשור כלל לאימון עצמו. מנקודת מבט זו, האייקידו הוא חסר תועלת לחלוטין.

כל עוד תתאמן עם המחשבה שהאייקידו הוא חסר תועלת, האימון שלך יהיה מצויין. כשאתה מתחיל לחשוב שהאייקידו הוא תרופת פלא לכל בעיותיך או שתהפוך באמצעותו לסופרמן, תנחל אכזבה גדולה, כי זו לא מטרת אימוני האייקידו. אימונים למטרת השגת כבוד ותהילה, יהיו החטאה גדולה וזילות מהות האייקידו, שכן האייקידו לא נועד להגשמת מטרות אנוכיות.

אפשר להתאמן באייקידו רק לשם אימון באייקידו. הדרך היחידה להמשיך ולהתמיד באימונים, היא רק כי יש בך אהבה לאייקידו ולא משום סיבה אחרת.

האם אתה אוהב את בת הזוג שלך כי יש לה כסף רב, או אולי בגלל שהיא אישה נחשבת ואתה מרגיש חשוב בזכותה? או כדי לזכות בסקס בחינם? או שאתה אוהב אותה כי היא מה שהיא. אני בטוח שאינך חושב שאם לא יהיה לה כסף, לא תאהב אותה יותר. כך זה גם עם האייקידו. זה בדיוק אותו הדבר.

אני מאמין שחייבים להבין את צורת האימון, ולאחר מכן להבין את הטכניקות ואת האופן בו הן פועלות, ולבסוף, להבין כיצד ליישם אותן בחיים האמיתיים. רוב רובנו נמצאים עדיין בשלב לימוד האל״ף בי״ת.

חשוב שמתאמנים מתחילים יבינו את התנועות, את האיזון ואת הצורה. במשך הזמן, האימון נעשה בהדרגה יותר ויותר עצמתי, אך אם תשים דגש על עצמה כבר בראשית אימוניך, ייווצר תוהו ובוהו בדוג׳ו ואף אחד לא ילמד שום דבר. כולם יהיו נוקשים וחסרי גמישות. זהו ההיפך הגמור מהכיוון אליו אנו שואפים בלימוד אייקידו.

כדי להיעשות לחזק, עליך להיעשות לסלע - הוא אינו מתנגד אך גם אינו זז מבלי שיפעילו עליו עיקרון או שימוש נבון בכח. השאלה שלי היא, האם הנך רוצה בחיים שלך להיות מקובע כסלע? או שברצונך להיעשות לחופשי ולנוע כמו הרוח...

בעולם האמיתי, שלום הוא רק שלום. אהבה היא רק אהבה. כשאתה יושב ומתרגל מדיטציית זן, זו פשוט ישיבה ותו לא. כשאתה מתאמן באייקידו, זה פשוט אימון אייקידו. אני חושב שזה קשה מאוד להבנה.

לכן יש להתאמן עוד, ועוד להתאמן.


פורסם במסר היומי שנכתב מדי יום ביומו (לפחות) באתר האינטרנט של הדוג׳ו של קנשו פורויה סנסיי (עליו השלום) בתאריך 20 בנובמבר 2002. תורגם לעברית על ידי זאב ארליך. כל הזכויות שמורות 2017©️

5 תגובות:

  1. תודה, מאד נהנתי לקרוא, יחד עם כל הפסימיות :)
    טוב להיזכר בדברים החשובים באמת
    אקריא לילדים לפני השינה

    השבמחק
    תשובות
    1. חניתה יקרה,
      תודה רבה. מעניין מה הילדים אמרו. חבטה מילולית או רגשית מהילדים לפעמים עוזרת לי להקיץ מאופוריית תחושת הסיפוק.
      שלך בתודה,
      זאב

      מחק
  2. Thanks, Zeev.
    Simply and honestly. Do what you like and like what you do? No need find reasons why you like it ... and no matter is it aikido or something else

    השבמחק
    תשובות
    1. Dear Evgeny,
      Thank you for the input.
      What you wrote it what you found in the essay.
      Perhaps you can find in it various ideas and inspiration for your practice.
      It may be a good idea to read it again from time to time and see what else you can get from it.
      Perspective changes along the years of training.
      Thank you so much,
      Ze'ev

      מחק
  3. תודה רבה על פוסט מרתק! אנחנו בנויים קצת אחרת כאן לא? עושים דרך ומתים כבר להגיע...לא פשוט ☺

    השבמחק