יום ראשון, 25 בדצמבר 2016

לעזוב יפה

לפני זמן מה, אחד המתאמנים הודיע לי, שעד סוף החודש הוא לא יגיע אל הדוג׳ו. זה מכובד ומכבד, ומגשים את דרך הארץ לפיה אנו חפצים להתנהל. כמובן שגם אני לא תמיד נוהג בדרך ארץ, וראוי לומר לי ״נאה דורש נאה מקיים״, ולכן טוב לי אם חבריי יספרו לי מתי ״חטאתי״ לדרך, כך שאוכל להיווכח בכך ולהשתפר.

עבור אנשים מסויימים, זה מובן מאליו להודיע על הפסקת אימונים, אפילו של שבוע או שבועיים, ועל אחת כמה וכמה, על הפסקה ארוכה יותר או עזיבה. מבחינת אֵטִיקֵט, זהו הנוהל הראוי.

רוב המתאמנים נוהגים להודיע לי, ונעים לי לקבל מהם הודעה זו, שכן גם אם אנו מצווים לעשות לשם עשיה ולא כדי ליהנות מהתייחסות מיוחדת, ממילות תודה ומהכרת תודה, הלב מתרחב לנוכח כל אלה.


בשבת בבוקר קיבלתי מסר sms ממתאמן שלא ראיתי כבר מספר חודשים לא קטן. הוא הפסיק ללמוד אצלנו ללא הודעה וללא סיבה נראית לעין. המסר היה פשוט למדי. משהו בסגנון ״היי זאב, האם יש לך חליפת אייקידו למכירה?״. אז... ראשית, אני לא בית עסק למכירת ציוד, ואם כבר טרחת וכתבת לי מסר בשבת בבוקר לאחר תקופה ארוכה של היעדרות, האם כאדם שהתרשמתי ממנו כחייכן, מתאמן רציני, חכם ונעים הליכות, לא מצופה לפחות להתייחס אל ההיעדרות שלו ולכתוב כמה מילות ברכה ונימוסים?
שלחתי לו קישור לאתר אינטרנט יפני ממנו אנחנו נוהגים להזמין ציוד אייקידו וציינתי שהוא ״נעלם״. בתשובה הוא כתב לי שהוא לפני כמה חודשים עבר ללמוד אצל מורה אחר.

כשמגיע אלינו תלמיד שלמד בעבר במקום אחר, אני מבקש ממנו תמיד להודיע למורה הקודם שלו על המעבר. זה לא תמיד דבר קל, אך גם אם העזיבה היא בנסיבות לא נעימות, ראוי אני חושב להודות לאותו מורה ולחברים עימם התאמנת. מה גם שבארצנו הקטנטונת, יש סיכוי סביר שתיפגשו ושתתאמנו בסדנה משותפת או באירוע כלשהו.


אותו מתאמן שעזב, באמת ניחן בנעם הליכות ונהנתי להדריכו. נראה היה גם שהחברים נהנו להתאמן עימו, ולכן אני יכול לחשוב רק על מבוכה וביישנות כסיבה לעזיבה לללא הודעה. מה שבכל זאת היה מוזר, הוא לקבל את המסרון הטלפוני הזה שמבקש לקנות אצלי בגד אימונים מבלי להתייחס למעבר שלו לדוג׳ו אחר או לעזיבה. ועוד בשבת בבוקר - זמן שלדעתי השמרנית, שמור בעיקר להתכתבויות בין חברים. כמורה, אני שמח לשמוע שהוא מצא דוג׳ו שמתאים לו יותר, ואין לי שום תחושה שלילית לגבי עצם העובדה שהוא עבר דוג׳ו. הדבר שאנחנו הכי פחות רוצים, הוא תלמיד שלומד אצלנו מתוך פשרה.



גם אני בעברי עזבתי מורה שלימדה אותי תקופה ארוכה מבלי להודות לה על כך. עברו שנים עד שישבתי וכתבתי לה גלויה עם מילות סליחה ותודה. מצפוני הציק לי, ואני מקווה שברשומה צנועה זו, הענקתי לך הצצה אל צידו של המורה בתמונת הפרידה.
לא אשמח אם ניפרד, אך אם זה יקרה, יעזור לי מאוד לקבל ממך מילת ברכה. הסיבה לפרידה יכולה לשמש לי ולדוג׳ו שלנו הזדמנות ללמוד ולהשתפר.

מקור האיור: http://douga.flat-flat.jp/titles/S000891/1

3 תגובות:

  1. היי זאב ! יישר כוח , אני ממש נהנה כול פעם מחדש !!

    השבמחק
  2. זאב, מאוד מרגש ומלמד.
    ועם זאת, אולי לימדת אותו, בין היתר, לראות שיש עוד דרכים, עוד סגנונות, עוד מורים.
    וזה יאמר לשבחך.
    הכי פחות מכל התנהגות אנחנו יודעים להתנצל ולהפרד. האחד יושב על האגו, האחר יושב על קמצוץ ממוות, ושניהם "תיקים" כבדים להתמודדות.
    אמרתי כבר שיש לי הרגשה שיבוא יום ואצטרף לדוג'ו?

    השבמחק
  3. יפה.לימדת אותי המון תודה לך על מסר כה חשוב. הייתי כה שמח להכיר אותך אבל גם אם לא זכיתי אני מודה לך מכאן על הקדשת הזמן שלך לעורר דברים חשובים כמו זה שכתבת..

    השבמחק