יום שבת, 24 בספטמבר 2016

טכניקות מתנה, וממתקים מחו״ל お土産技

לסדנאות האייקידו של מָאסָאטָאקֶה פוּגִ׳יטָה סֶנְסֶיי עליו השלום לפני כעשר שנים נהגו להצטרף תלמידיו הוותיקים מיפן. זו היתה חבורה נהדרת של אנשים מלאי שמחת חיים ושמחת אייקידו, והקשר עם רובם נמשך עד היום. במהלך הסמינרים שלו כאן, נהגנו גם לטייל אל פינות חמד של ארצנו. אני לעיתים נזכר בחיוך ביוֹשִׁיאוֹקָה סאן,  שבביקורנו בים המלח, ניגש אל חנות המזכרות של בית המלון בו בילינו, בירר איזה הוא סוג סבון המינרלים המומלץ, ורוקן את כל המדף אל סלסלת הקניות שלו.

המחזה חזר על עצמו באי אָמֶלָנְד שבצפון הולנד, כשהוא רוקן את החנות הכפרית מצנצנות ריבת החמוציות המיוחדת שלהם. היפנים אוהבים לחזור מטיוליהם למקומות מרוחקים כשבאמתחתם מזכרות טעימות לא רק לבני המשפחה, אלא גם, ולעיתים אף יותר, לחברים בעבודה, בלימודים, בחוגים ובעוד במסגרות חברתיות. היפנים קוראים לזה אוֹמִיָאגֶה.


אוֹמִיָאגֶה מהאי אָמֶלָנְד (מקור)


נעים לראות שבדוג׳ו שלנו, יותר ויותר אנשים אוהבים ומבינים את מהות מנהג הבאת האומיאגה. יש לציין, שאומיאגה היא לרוב דבר מה צנוע ונחמד, וכדאי שלא להיגרר להוצאות כספיות גבוהות או להעלאת מופע קולינרי בינלאומי :-)


אוֹמִיָאגֶה מקְיוֹטוֹ (מקור)

כשנוסעים לטייל בארץ ובעולם, רוצים לעיתים לקחת הביתה מזכרת כלשהי. יש שישבו ויציירו את המקום בו ביקרו, יש שיצלמו, וכמובן, יש שיקנו כלי, פריט לבוש, קישוט או דבר מאכל שמאפיינים את המקום. חמי היפני נוהג לכתוב שירי הייקו במחברת השירה שלו כמזכרת ממקומות בהם ביקר. כל אלה הן מזכרות בעיקר לעצמנו. מנהג הבאת אומיאגה, נועד להבאת מזכרות שמיועדות לחברים.


אוֹמִיָאגֶה מאוּגִ׳י הסמוכה לקיוטו שמפורסמת בתה הירוק שלה (מקור)

בהיסטוריה היפנית, קיים תיעוד של מנהג האומיאגה כבר מלפני למעלה משש מאות שנה. באותם ימים, תנועת היפנים היתה מוגבלת מאוד, ולפשוטי העם כמו גם לאנשים רבי מעלה רבים, אסור היה סתם כך לטייל ברחבי המדינה. כאשר התאפשר למישהו לצאת ולבקר במקדש חשוב ומרוחק, היה לו חשוב לשתף בדרך כלשהי את חבריו ויקיריו שלא יכלו לבקר שם, וכך הופיעו מסביב למקדשים ידועים, דוכנים שבהם אמנים ואומנים מקומיים מכרו את מרכולתם המקומית, כמו גם מאכלים מיוחדים למקום. יש שאומרים, שהבאת אומיאגה מהמקדשים המרוחקים, היוותה גם הוכחה לעצם הביקור שם.

המילה אומיאגה מורכבת משני קָנְגִ׳י: 土産
産 תוצרת
土 מקום


אוֹמִיָאגֶה מהעיר קָמָאקוּרָה - עוגיות יונה (מקור)


לכל איזור ביפן יש את האומיאגה האופייני לו, ובתחנות רכבת גדולות, אפשר אפילו לקנות אומיאגה שמקורם במקומות שונים ביפן, למען אלה שבשל סיבות שונות ומשונות לא הביאו עימם אומיאגה לחברים.


אוֹמִיָאגֶה מעיר הבירה הראשונה של יפן - נָארָה (מקור)

בנוסף לרוחב הלב החברי, קיים היבט נוסף למנהג האומיאגה - היותו מעין מתנת פיוס והתנצלות לכל החברים שנאלצו לעבוד, להזיע ולעמול במקום זה שטייל לו להנאתו במקומות יפים. סליחה שהטרחתי אתכם. הנה, תהנו גם אתם, אני נהנתי, ועכשיו תורכם לטעום ולו גם מעט מהנאות הנסיעה שלי.

כשנסענו ליפן להתאמן באייקידו בקיוטו אצל קוֹיָאמָה סנסיי, הוא נהג לומר לנו שבמהלך הביקור אצלו, הוא יעניק לנו ״אוֹמִיָאגֶה ווָאזָה״ - טכניקות מזכרת. הוא ביקש שנלמד אותן הייטב ושניקח אותן איתנו לישראל למען החברים שלא יכלו לנסוע ליפן. כמה מרגש ויפה מצידו היה לומר ולעשות זאת.

מחמם את הלב לראות באיזה רוחב לב ושמחה, אנשים בדוג׳ו שלנו חוזרים מחו״ל ובאמתחתם משהו טעים להנאת כל המתאמנים. תודה רבה רבה לכולכם.


סָאסָאדָאנְגוֹ - אוֹמִיָאגֶה ממחוז נִיאִיגָאטָה (מקור)

10 תגובות:

  1. איזה מנהג יפהפה
    ותודה לך זאב על הכתבה המעניינת
    תמיד תענוג לקרוא מה שאתה כותב
    🎀🎀🎀

    השבמחק
  2. יפה מאוד.
    אצלינו מסתפקים בטובלרון לכל החברה.... ��

    השבמחק
    תשובות
    1. טובלרון זה שופרא דשופרא :)
      תודה רבה

      מחק
  3. תודה על הסיפור היפה ומעניין

    השבמחק
  4. היי זאב. תודה על הכתבה. המורה שלי בבלטימור, צ'רלי פייג' סנסיי, מאוד אהב לבקר בסמינרים של מורים אחרים ותמיד היה חוזר לדוג'ו ומלמד אותנו טכניקה או רעיון חדש שהוא לקט בסמינר. אני לא יודע אם הוא הכיר את המושג אומיאגה, אבל אני נזכרתי במנהג שלו כשקראתי את הסיפור שלך. גם מעניין זה שטכניקה שמביאים בתור אומיאגה תמיד נראית, בסופו של דבר, טכניקה של הבן אדם שכרגע מלמד אותה.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה עופר יקר,
      כן, באמת זה מעניין כיצד הטכניקות מתמזגות עם סגנונו האישי של כל מתאמן. אני חושב שאחד האתגרים של מורה, הוא להבחין בזה ולהחליט מתי לעודד זאת ומתי הפרשנות האישית נוטה לכיוון שרצוי לשנות את נתיבו ואת טיבו.
      תודה על התגובה. טוב לזכור את המורים שלנו.

      מחק
  5. תודה
    אני תמיד נהנה לשמוע את סיפורך, תמיד יש מה ללמוד שם

    השבמחק
  6. תודה
    אני תמיד נהנה לשמוע את סיפורך, תמיד יש מה ללמוד שם

    השבמחק