יום שבת, 24 בינואר 2015

מה הוא מקומי בדוג׳ו - סֶמְפָּאִי וקוֹהָאִי 先輩と後輩

הדוג׳ו שלנו חגג בשנה שעברה חמש-עשרה שנות פעילות, ואני סבור שהוא בוגר דיו והגיע לבשלות להכיל ולהתחיל לאמץ את המנהג המסורתי, לפיו, כל אחד מהמתאמנים משמש כסֶמְפָּאִי וכקוֹהָאִי, או בפירוש פשוט לעברית: חונך וחניך.

בדוג׳ו נהוג לדעת מהו מקומו של כל מתאמן. המתאמן הבכיר או הוותיק יותר נקרא סֶמְפָּאִי, והמתאמן הוותיק פחות נקרא קוֹהָאִי. חשוב מאוד להבין שמטרת מנהג זה היא אך ורק יצירת סביבת לימוד יעילה וכן לשם עזרה למורה. יש להיזהר שלא ליפול אל מלכודת הניצול לרעה של ה״מעמד״ וכן לנהוג ככל האפשר בענווה ובגישה עניינית.

בתחילת השיעור ובסיומו, כאשר יושבים בשורה ישרה, בראש השורה יושב המתאמן הוותיק ביותר, ואחריו לפי סדר יורד, יושבים שאר התלמידים עד למתאמן החדש ביותר.

סֶמְפָּאִי:
סמפאי הוא מתאמן וותיק יחסית אליך. תפקידו להנחות אותך, לסייע, לתת עצה במידת הצורך. אם יש שני מתאמנים בדרגות שונות, סמפאי הוא המתאמן בדרגה הגבוהה יותר. גם אם הוא צעיר יותר או בעל וותק קטן יותר באייקידו. אם שני המתאמנים הם באותה דרגה, סמפאי הוא בעל הוותק הרב יותר.

רק למתאמן הוותיק ביותר אין סמפאי. המורה הוא המנחה שלו.

מורה וותיק ונהדר בשם סוּגָנוֹ סנסיי שכבר איננו עימנו עוד כתב לתלמידיו: ״בדוג׳ו יש הקדשה עצמית ויש מחוייבויות.״

קוֹהָאִי:
רק למתאמן החדש ביותר בדוג׳ו אין קוהאי. ברגע שהצטרף מישהו אחריך, הוא הקוהאי שלך. כמו אח קטן. על הקוהאי להפנים את תפקידי הסמפאי.

כאשר אני סמפאי אני משתדל/ת:

  • לסייע ולהיות תמיד למען הקוהאי.
  • לסייע בדוג׳ו יותר מהקוהאי. להגיע מוקדם ככל האפשר ולעזור באירגון הדוג׳ו, ולהישאר אחרי האימון לאירגון הדוג׳ו ולסגירה שלו.
  • באימון זוגי או קבוצתי, לבצע ראשון את הטכניקה.
  • להבין למי מותר לתקן: רק החגורות השחורות מתקנים ומעירים למתאמנים שאין להם דרגת דאן.
  • להבין שאני יכול לטעות ושאני לא אמור לדעת הכל. להודות בשגיאות ולדעת להתנצל.
  • להבין ששגיאות ואי הבנות הן חלק טבעי מההתפתחות שלי. לא לקחת את זה באופן קשה.
  • להתייחס אל הקוהאי בכבוד אך לא לחשוש ממתן ביקורת.
  • להקדיש חלק מכל אימון לתירגול עם קוהאי.
  • כשהמורה מאחר או לא מגיע, על הסמפאי הוותיק ביותר להתחיל את השיעור ולאפשר גם לסמפאי(ם) וותיקים אחרים ללמד.


כאשר אני קוהאי אני משתדל/ת:

  • להבין את מקומי בקבוצה ביחס לסמפאי.
  • להבין שבדוג׳ו לומדים לצד הטכניקות גם כללי התנהגות.
  • להבין שהביקורת היא למעני ומתוך רצון ללמד אותי.
  • להבין שכפי שטבעי לטעות בטכניקה, כך גם טבעי שהסמפאי יטעה לעיתים בהדרכה ובגישה.
  • להימנע לחלוטין מהערות לגבי הגישה או הטכניקה של הסמפאי. אפשר לעשות זאת בנימוס לאחר האימון.
  • להימנע לחלוטין מתיקון הסמפאי. לאחר שהאימון מסתיים, אפשר בהחלט לשאול בנימוס לגבי דברים שאינם מובנים.
  • לא לקחת קשה שגיאות. ללא טעויות לא לומדים.
  • להודות לסמפאי גם אם ההדרכה שלו לא היתה לרוחך.
  • להתייעץ עם הסמפאי בכל בעיה או תסכול ולא עם הקוהאי.
  • אם יש בעיה עם הסמפאי, לשתף את המורה בהקדם האפשרי.
  • ההתגברות שלך על קשיים גופניים חשובה לא פחות מהתגברות על קשיים רגשיים. הסמפאי לעיתים יעזור לך עם קשיים אלה ולעיתים יגרום לך לקשיים אלה. זה חלק מהאימון.


מקור מסורת הסמפאי והקוהאי הוא בגישה המסורתית הקונפוציוניסטית ובהתייחסות ללימודים בקבוצה בדומה למבנה חברתי-משפחתי או שבטי.


ואדים במבחן לדאן 2 ונעם. צילום: רובי יהב.


אשמח לענות על כל שאלה שתתעורר בעקבות קריאת רשומה זו.

לקריאה נוספת: בשורה ישרה של סמפאי וקוהאי

בברכה,
זאב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה