יום שלישי, 22 בדצמבר 2015

אמנות השינויים | מאת קֶנְשׁוֹ פוּרוּיָה סֶנְסֶיי

תרגום לעברית: זאב ארליך © 2015
הסבר שקיבלתי לפני כעשר שנים מקנשו פורויה סנסיי עליו השלום, חבר יקר שהיה מורה לאייקידו - דאן 6 וכומר זן.


לביטוי ״תודעה במצב המקורי״ כמו לביטויים רבים אחרים, יש מגוון רחב של משמעויות, בהתאם למתרחש ובהתאם לנסיבות. כך גם אופיו של האייקידו, שלעיתים הוא עדין, לעיתים מהיר, לעיתים איטי מאוד ולעיתים עצמתי. השינויים מתרחשים בהתאם לנסיבות ולנדרש בכל רגע, שכן האייקידו הוא ישות ״חיה״ ו״אורגנית״. אילו האייקידו היה פיסת עץ יבשה, אפשר היה אולי להתאים לו הגדרה אחת בודדה.


בדיוק כמוך; היום אתה זאב הסקרן והצמא ללמוד, מחר זאב החזק, מאוחר יותר אולי זאב העייף, וכן הלאה וכן הלאה. זאב מתאפיין במגוון מצבים, ובאותה עת אתה בעצם אותו זאב אחד. כך גם התודעה על שינוייה ומצביה, שבעותה עת היא למעשה אחת, זהה ויחידה.

קשה מאוד להתאים הגדרה אחת שתתחשב במכלול כה רחב מבלי שהיא תישמע חסרת פשר. אם אומר ש״התודעה היא הכל וכלום״, זה יהיה נכון, אבל זה לא ממש יביא לנו תועלת כלשהי.

מספרים, שכאשר מייסד האייקידו לימד, הוא ביצע את אותה טכניקה עם כל אחד באופן שונה. נראה לי שזה גרם לבילבול בקרב מתאמנים רבים באותם ימים, אך קל להבין את משמעות הדבר. בדיוק כפי שאו-סנסיי השתנה מרגע אחד למשנהו, כך גם האייקידו שלו השתנה.
דומני שאתה מכיר את הפסל של האלה קָאנוֹן, שנקראת גם אלת הרחמים. למרות שהיא נראית כאישה, זו למעשה דמות זכרית של בודהה. הוא מייצג חמלה, ולכן הוא מוצג לרוב בדמות נשית, כמו אמא. כמו לתודעה ולאייקידו, גם לקאנון יש צורות שונות, אך למעשה יש רק קאנון אחד.

קאנון מוצג לעתים כדמות כועסת ומפחידה, לעיתים עדינה ולעיתים מלאת חמלה ואימהית. קשה להגדיר את הדמות של קאנון בשל מגוון ההתגלמויות, 
באותו אופן בדיוק, עלינו להייחס גם אל התודעה ואל תופעות ודברים רבים בעולמנו.

קאנון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה